Door Duitsland naar Polen - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu Door Duitsland naar Polen - Reisverslag uit Tholen, Nederland van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu

Door Duitsland naar Polen

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

21 Augustus 2014 | Nederland, Tholen

20140817 en 18 door Duitsland naar Polen
Het is zondag 17 augustus 2014 en wij starten vanuit Almere ons avontuur naar Polen.
Waarom vanuit Almere? Daar vierde Cees gisteren zijn 75e verjaardag en wij waren, met vele familieleden van hem en Nettie, ook uitgenodigd om dat mee te vieren. We overnachten op de camperplek die Almere rijk is. In de haven! Dus meteen kwamen er nostalgische gevoelens naar boven. Rustige nacht naast masten van allerlei hoogte. Heerlijk vertrouwd gevoel.
Naar Polen dus, (POLSKA) een land dat niet al te vaak opduikt in vakantiebestemmingen. Even kijken wat er voor algemeens te weten valt over Polen. Nou dat is heel wat maar we beginnen rustig aan. De vlag is wit rood, horizontaal gelaagd. Het land is een republiek en heeft een president: Bronisław Komorowski. Maar dat mogen we weer vergeten want we gaan toch niet op de thee bij hem. Oppervlakte 312.685 km². Ruim 38 miljoen inwoners, dat is 122 inwoners per km². Vergelijk met Nederland dat een oppervlakte van 37.873 km² heeft en 435 inwoners per km².
We rijden met, als vaste gids, de onovertroffen WOMO Reiseführer. Deel 1: het noorden. Dus het, bergachtige, zuiden van Polen is niet voor dit jaar opgenomen in de bestemmingen.
Na een tussenstop en overnachting op een camperplaats in Braunzweig, vervolgen we de snelweg naar Frankfurt am Oder. Deze plaats vormt de grens met Polen. De hele westgrens van Polen wordt bepaald door de Oder. Om 12.30 uur rijden we de republiek Polska binnen. Een paar meter snelweg en dan meteen Słubice binnen. Spreek uit: Swoebietsje.
Het stadje is op zich niet veel bijzonders maar een overdekt marktje, een paar kilometer noordelijker, moet voor de grensstreek hier een attractie zijn. We parkeren op een bewaakte parkeerplaats, betalen €2, - en moeten eigenlijk de paraplu meenemen. Maar het waait ook behoorlijk dus die laten we lekker thuis en zien wel of en waar we eventueel schuilen kunnen. Even later kijken we onze ogen uit naar alle kitscherige spullen die het marktgebeuren uit heeft gestald. Plastics, goedkope parfums, idem kleding met roesjes en kantjes, cd’s en dvd’s. etc etc etc. Een paar groente-en fruit kraampjes en die doen we natuurlijk wel even aan. Een pond frambozen en 4 grote wilde perziken. Nog geen €5, -.
Dan vinden we het welletjes en we zoeken de grote grijze weer op om uitgebreid te lunchen. Ons doel is Gorzów Wielkopolski. Daar moet een rustige overnachtingsplek te vinden zijn. Door een vlak landschap, prachtige heidevelden, bossen aan beide zijden, rijden we naar ons doel. En inderdaad, op een enorm verlaten parkeerterrein aan de Warta (zijarm van de Oder) kunnen we de camper kwijt. Er staan nog een paar auto’s geparkeerd en die behoren aan vissers. Buiten een enkele kano is er geen vaarbeweging op de rivier te bekennen.
Natuurlijk gaan we de stad verkennen en een uurtje later zitten we op een terrasje tegenover de parkeerplaats waar de camper staat een koud pilsje te drinken. Tevreden met de eerste indrukken en blij dat we er zijn, gaan we de brug weer over naar ons plekje voor de nacht en moe als we zijn zoeken we onze bedden vroeg op.

• 21 Augustus 2014 - 21:59

Marianne Albers:

Hoi Anke, toch WIFI dus! Heb je over de eerste dag al aan de telefoon gehad, maar ik vind het toch leuk het nu te lezen en de komende tijd op deze manier met jullie mee te reizen. Fijne tijd samen.
    Knuffel

• 21 Augustus 2014 - 23:04

Jes:

Liefies kunnen jullie mijn mailadrs even wijzigen in bovenstaande. dat andere adres bekijk ik bijna nooit en het zou toch zonde zijn als ik jullie moet missen.
    veel plezier, x jes

• 22 Augustus 2014 - 09:20

Henk:

Hoi Jos en Anke;

Ik wens jullie veel plezier tijdens deze reis.

Groetjes vanuit Pijnacker.