Itawa - Reisverslag uit Poznań, Polen van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu Itawa - Reisverslag uit Poznań, Polen van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu

Itawa

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

27 Augustus 2014 | Polen, Poznań

20140824 Zondagsrust en naar Iława
Vannacht rond 1 uur ging de telefoon. Ik hoorde hem niet omdat ik oordoppen inhad. Toen ik Jos rond hoorde lopen (de camper bewoog) werd ik ook wakker en er bleek een inbraakalarm te zijn geweest. Gebeld door de centrale maar door ons te laat opgenomen. Nummer onbekend stond er, maar de alarminstallatie die we tegenwoordig op de telefoon kunnen volgen meldde dat de fotodetector in de werkplaats was afgegaan. Klaar wakker wij natuurlijk en na terugbellen met de Belgische centrale en overleg met hen, hebben we aangenomen dat het een spin of vlieg moet zijn geweest die de camera in werking stelde want er was niets bijzonders op te zien. Pff gelukkig! Maar wel klaar wakker natuurlijk. Even lezen dan maar in Joachim Stiller wat ik nog steeds niet uit heb maar dat me heel erg boeit. Jos doet een puzzeltje en na een half uurtje proberen we het nogmaals. Gaat moeizaam maar uiteindelijk vallen we in slaap. Disco is gestopt maar de doppen gaan nu weer in omdat Jos zo snurkt!
We worden beloond met pas wakker worden om 8 uur. Vandaag is het zondag en een goede dag om te rijden omdat er geen vrachtverkeer zal zijn. De wegen zijn prachtig, lijken net nieuw geasfalteerd. En het is opvallend rustig. Van mij mag het elke dag zondag zijn.
Onze eerste stop is de stad Grudziądz. Aan de buitenzijde van de oude stad is een schitterend parkeerterrein. We drinken eerst een koffietje op onze kleine krukjes die we tegen de garage zetten, zodat we met de ruggen tegen de camper kunnen rusten. Er komt nog een Hymer aan en het zijn Nederlanders. Natuurlijk moet er even wat informatie uitgewisseld worden. Maar de mensen beginnen ons beiden al snel te irriteren. Zij vindt dat Polen tot nu toe weinig glamour heeft! Weinig glamour? Ik vraag wat ze dan gedacht had? Nou meer iets van het land zien dat anders zou zijn dan in Nederland. En dat heeft ze nog niet gezien! Hij zegt: Tot nu toe lijkt het net de Noordoostpolder!...Ik vraag of ze zich wel voorbereid hebben dan? Maar dat hadden ze niet. Ze gingen met vrienden mee die hier al vaker waren. Vrienden waren nu in Toruń en daar gingen ze straks ook naar terug. Ze hadden eerst een caravan maar daar konden ze te weinig water in vervoeren. Ja, zei hij, zij loopt de hele dag met emmertjes water te sjouwen. Hmm.. ze zal dus wel een poetsster zijn. Nou goed, we kregen er genoeg van en gingen het stadje bekijken. Vriendelijk en schoon en hersteld van oorlogsschade. Maar wel: zondag, dus niet erg levendig. Een kerkje waar een kerkdienst aan de gang is nodigt niet uit tot binnengaan.
Een half uurtje later zijn we weer onderweg na toch nog even vriendelijk gezwaaid te hebben naar de ontevreden Nederlanders. De rest van de dag zeiden we regelmatig tegen elkaar: Wat lijkt het hier toch op de Noordoostpolder!
De volgende stop is bij een meertje waar gespeeld en gezwommen kan worden maar daar leent het weer zich niet voor. Bewolkt, er staat veel wind en dat voelt onaangenaam. Na de lunch besluiten we naar Iława te rijden. Daar is een camping voor vannacht.
Toch gaan we eerst nog even kijken in Kwidzyn, naar een enorme gerestaureerde dom. Hij is met geen mogelijkheid in zijn geheel op de foto te krijgen. De deur staat uitnodigend open maar er is (alweer) een kerkdienst aan de gang. Een glimp vang ik nog op van de schitterende fresco’s op de tegenover de deur liggende wand. Hoe we daarna ook treuzelen de dienst wil maar niet ten einde lopen. Dus keren we onverrichterzake om en proberen de stad uit te rijden wat ons op een omweg komt te staan. Te veel éénrichtingverkeerstraten om de richting nog goed te kunnen bepalen.
Als we in Susz zijn is de weg 521 die ons naar Iława moet brengen afgesloten. Weer omrijden dus. De wegen zijn bar en bar slecht, en smal. Dus heel rustig rijden anders rammelen we uit onze stoelen. Wat een herrie maakt dat, en wat zijn we thuis dan verwend! Vooral als er een tegenligger aan komt en we beiden zoveel mogelijk naar rechts uitwijken is de weg een verschrikking. De kanten zijn een afgebrokkelde rotzooi met diepe gaten en bulten. Als we alleen op de weg rijden, wat gelukkig het meest van de tijd zo is, kunnen we het midden nemen en dat is nog enigszins te doen. We hadden ons al voorgenomen om geen witte weggetjes (op de kaart) te nemen. Maar als het écht niet anders kan dan doe je het toch en het gaat ook nog. Want uiteindelijk komen we een eind verder toch weer op de 521 uit die prachtig opnieuw geasfalteerd is. Doordat er op zondag niet aan de weg gewerkt wordt hebben we niet met versmallingen te maken. En voor we het weten zijn we in Iława op de camping. Die ligt tegenover een grote jachthaven. We zetten de stoelen buiten en gaan onze e-mails etc bekijken. Lekker veel leeswerk. Wel dikke truien aan omdat de wind nogal guur is en er geen zon schijnt. Uiteindelijk maar naar binnen waar het goed toeven is.