rondje om Olsztzyn naar Grunwald - Reisverslag uit Olsztyn, Polen van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu rondje om Olsztzyn naar Grunwald - Reisverslag uit Olsztyn, Polen van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu

rondje om Olsztzyn naar Grunwald

Blijf op de hoogte en volg Anke

27 Augustus 2014 | Polen, Olsztyn

20140826 Een rondreis vanuit Olsztyn
Als we net op pad zijn, gaat er op het dashboard een oranje tekentje branden. Hadden wij dat in het Hoge Altasgebergte in Marokko ook niet eens? Die dag dat we over die vreselijk glibberige en smalle weg reden waar, na een dag vol regen, enorme modderstromen over de weg waren gegleden? Toen ging datzelfde lampje branden! Bij de stress van de weg kwam toen ook nog de onzekerheid over dat lampje. Oranje is niet rood hebben we toen gezien en dat betekent dat we er wel mee door kunnen rijden maar dat het motorvermogen verminderd is en het brandstofverbruik aanzienlijk hoger zal worden. Geen paniek dus maar wel straks een Fiat garage zoeken.
Weg no 51 is prima maar wel weer smal. Maar we hebben het nog nauwelijks geconstateerd of we moeten onze mening alweer herzien. Haha…
Bij Olstynek, waar een openluchtmuseum is dat we later op de dag nog willen bezoeken, rijden we naar het westen langs een verstopt kleinood in het bos in Rychnowo. Een houten kerkje en klokkentoren. Het deurtje staat uitnodigend open maar een stalen hek belet ons de toegang. Toch kan ik het interieur vastleggen voor later, als ik oud ben en nog eens wil kijken waar ik zoal was en dan te voelen wat het met je deed. Nu richting een monument dat een veldslag uit 1410 herdenkt. Deze veldslag is voor Polen erg belangrijk geweest omdat ze uiteindelijk daarmee de Teutoonse ridders (Duitsers) voorgoed verdreven uit hun kastelen. Alle kinderen leren op school over deze belangrijke slag bij Grunwald. We komen op een enorm open terrein met een bewaakte parkeerplaats. Er is ook een museum bij maar aan de borden bij het monument te zien is daar geen Duitse of Engelse tekst bij te lezen. Dus: laat maar! Het enorme monument (eigenlijk zijn het er 2) in de vorm van een aantal loodrechte metalen palen met bovenin, schilden met Poolse adelaars erop, staat eenzaam op een heuvel. Er loopt een smal pad naartoe en de omgeving straalt een verrukkelijke rust uit. Nergens een geluid uit de omtrek te horen. Dat zal 600 jaar terug wel anders geweest zijn. Als we op de heuvel zijn zien we ook het granieten blok dat het andere monument voorstelt. Nergens te vinden waarom er hier twee totaal verschillende monumenten staan, naast elkaar! Verder de heuvel op zijn nog wat houten karren te zien en grote borden met veel (Poolse) tekst en wat plaatjes over de manier van oorlogvoeren, toen. Als ze nou willen dat ook de mensen van buiten Polen iets van hun geschiedenis meekrijgen zou het toch wel handig zijn om op z’n minst 1 andere taal op de borden te zetten. Polen behoort toch al enige tijd tot de Europese Unie en op de scholen is Duits en Engels een verplicht vak.
We rijden even later door een schitterend glooiend landschap. Witte wegen op de kaart, maar prima begaanbaar. Er is weinig verkeer maar een tegenligger met een paardenwagen achter zijn auto maant ons tot stoppen. Hij wil wat zeggen? Dat de weg gestremd is of heeeeel erg slecht verderop? Maar nee hoor, hij zegt vriendelijk goedemiddag! Goedemiddag in prima Nederlands! We blokkeren de weg als er een gesprek ontstaat. Dus als er een auto aankomt, verkassen we naar een stukje verderop en zetten de dubbel knipperende lichten aan. ‘Bert’ stelt zich voor en vertelt over zijn leven hier in Polen. Hij heeft een brandkastenbedrijf en heeft voor Polen gekozen voor de rust en de ruimte, de eenvoud van het leven ook hier. Met een Poolse getrouwd geweest maar zij bleef in Nederland. Hij is hier al sinds 2000. Na een klein half uurtje waarin we veel over de geschiedenis van Polen te horen krijgen en hij ons nog allerlei plaatsen aanwijst die we beslist moeten bezoeken, nemen we weer afscheid. Altijd leuk zulke spontane ontmoetingen.
Na de lunch die we aan de oever van een meer nuttigen is het volgende doel dus dat openluchtmuseum. Skansenpark. We zijn ‘senior’, dus mogen we voor de helft van de prijs een kijkje nemen in het dorp. Hier zijn gelukkig wel teksten in Duits en Engels te lezen. Een verzameling huizen uit de omgeving van deze provincie Warmië-Mazurië, de grootste provincie van Polen met de meeste werklozen. Lange tijd bezet door de Pruisen en Hitler liet hier zijn hoofdkwartier bouwen. Na de WOII en het verdrag van Potsdam kwam de provincie weer in handen van de Polen. Nog heel veel informatie maar dat gaat te ver voor dit item.
We dolen wat rond en fotograferen de mooie huizen en de interieurs. Dan snel weer weg om nog op tijd bij een garage te zijn waar we hopen dat een ‘reset’ het oranje alarmlampje zal laten verdwijnen. Helaas is dat nog niet het geval. Er wordt wel vastgesteld wat het probleem is. Morgenvroeg om 7 uur moeten we ons melden. Brrr laat ons bed dat maar niet horen zegt Jos.
Weer dezelfde weg terug. Inmiddels bekend voor ons. Maar over het wasbord gedeelte gaan we nu met 10 km per uur. Dat is toch beter dan die 20 van gisteren. Het weer is nog prachtig als we op een andere plek op de camping de stelpoten uitdraaien. We kunnen nog lang buiten zitten totdat de zon achter de bomen verdwijnt rond 7 uur. Voor ons: een ‘vliegshow’. Een vliegtuigje dat zweefvliegtuigen de lucht in trekt en (helaas) net uit ons zicht achter de bomen zijn last loslaat. Wat een idyllische plek is dit. De organisatie is shit maar de plek!!! Een soort paradijsje. Zo stil.