woensdag 3 juli 2013 - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu woensdag 3 juli 2013 - Reisverslag uit Ivalo, Finland van Anke Klinkert - WaarBenJij.nu

woensdag 3 juli 2013

Door: Anke

Blijf op de hoogte en volg Anke

03 Juli 2013 | Finland, Ivalo

20130703 woensdag naar Inari
We doen lekker rustig aan, eerst nog een spelletje voordat we vertrekken en dat is pas om 9.45 uur. Maar als Jos bezig is met de poten van de camper zie ik ineens ‘ons’ rendier van gisterenavond liggen op het zand tegenover de camper. Vlug het fototoestel. Jos buiten en ik binnen. Hij blijft rustig liggen te herkauwen maar houdt Jos goed in de gaten. Jos komt steeds dichterbij en dan staat het rendier toch maar op en loopt bedaard richting de bossage waar hij gisteren ook verdween. Dan gaan we op pad. Op ongeveer 120m hoogte glijdt het landschap onder ons door. Af en toe hebben we het idee dat we op Texel rijden, maar dan allemaal Texels aaneengesloten. Zo’n glooiend duinlandschap met van die rechte oude dennen. Maar hier zitten er nog af en toe een berkje doorheen. Heerlijk, zover weg zijn en het gevoel hebben dat je thuis bent.
We hebben vanmorgen de klokken een uur vooruit gezet omdat Finland een andere tijd hanteert. 4 klokken in die kleine camper, en dan nog de apparaten die zelf (met behulp van de GPS) de tijd veranderen zoals de telefoons en het tablet. Ik voel het als zeer logisch dat ik tegenwoordig geen horloge meer draag.
De 971 veranderd na een paar uur in de E 75 en net als in Noorwegen is dit een provinciale weg waar 80 gereden mag worden. Finland kent nauwelijks snelwegen en zeker nog geen tolwegen. Alle snelwegen zijn alleen in het zuiden en rond een paar grotere steden zoals, Tornio, Oulu en Kuopio.
Vlak voor Inari is een museum dat we willen bezoeken. Het is een combinatie van het daar bestaande openluchtmuseum met huizen, hutten en tenten van de Lappen. Niet zoals ze nu leven, want iedereen woont gewoon in een huis (een enkeling daargelaten) maar zoals het wel in begin vorige eeuw nog was. Daarbij is een groot modern museum neergezet dat wisselende tentoonstellingen heeft over de Saamicultuur. Diverse exposities tonen hoe mens, dier en natuur zich aangepast hebben aan het leven in het hoge noorden. En een fotocompilatie, over de winter in Finland, begint om 14.00 uur. Dat is over drie kwartier al. De prachtige foto’s geven een betoverd landschap weer en juist omdat we zelf (met Corrie en Ad) het noorderlicht hebben mogen zien in IJsland, is het een feest van herkenning maar wat is er nog veel meer moois, juist als de winterzon nog maar net boven de horizon komt en een paar uur per dag z’n licht laat schijnen is dat licht van een zo onwerkelijke schoonheid. Maar we zijn hier nu in de zomer en hebben ooit het idee om er in de winter ook nog een heen te gaan. Met het vliegtuig weliswaar en over een paar dagen gaan we in Rovaniemi kijken wat de winter hier voor ons te bieden zou hebben. De sneeuwscooters staan gewoon langs de weg geparkeerd om er de volgende winter zo weer op te springen. Maar ook tochten met een hondenslee schijnen mogelijk te zijn.
Enfin, niet dromen, maar genieten van dit moment. We besluiten naar een vlakbijgelegen camping te gaan. Het is al weer 2 weken geleden dat er wat kleding de binnenkant van een wasmachine heeft gezien. Het wordt de prachtige camping:Lomakylä. Voor €23,- hebben we ook internet en douches. De was doen we voor €5,- per was en drogen voor €1,- per 50 minuten.
We kunnen lekker buiten zitten in de schaduw van de camper en nadat we ons met het heerlijke parfum van de antimuggenroller hebben ingesmeerd, zitten we genoeglijk buiten voor de camper te kijken hoe de camping langzaam volloopt met campers, caravans en motoren die hun tent meebrengen.
We gaan laat naar bed, hebben gewoon geen zin….morgen blijven we hier nog een dag. Gaan lopend de boodschappen doen voor 4 dagen en gaan lekker rondtutten.